Týdeník Pernštejn

Pernštejn media, s.r.o., Palackého třída 250, 530 33 Pardubice
Adresa redakce: Palackého třída 250, 530 33 Pardubice

Pilot Red Bull Air Race Martin Šonka: „Přistát s obřím jumbem? No, nevím, snad jo...“

Martin Šonka je jedním ze dvou Čechů létajících v této sezoně slavnou Red Bull Air Race. V nedělním závodě světové série v Japonsku dokonce obsadil fantastické druhé místo! Foto: JAN ŠAFÁŘ
05.06. 2016 17:22

PARDUBICE - Na nedávné Aviatické pouti předvedl své umění také jeden z nejlepších českých pilotů MARTIN ŠONKA. Tento někdejší vojenský stíhací pilot nyní předvádí akrobatické kousky na nebi k pobavení diváků. Mistr Evropy a vicemistr světa v letecké akrobacii je navíc od roku 2010 pilotem populárního a vysoce prestižního seriálu Red Bull Air Race. V nedělním závodě této světové série v japonské Čibě obsadil Šonka skvělé druhé místo a letos poprvé stanul na stupních vítězů. Ještě před odletem do Japonska poskytl Pernštejnu exkluzivní rozhovor.


PARDUBICE – Na nedávné Aviatické pouti předvedl své umění také jeden z nejlepších českých pilotů – Martin Šonka. Tento někdejší vojenský stíhací pilot nyní předvádí své akrobatické kousky na nebi k pobavení diváků. Mistr Evropy a vicemistr světa v letecké akrobacii je navíc od roku 2010 pilotem populární a vysoce prestižní světové série Red Bull Air Race. A tak nejen o „F1 v oblacích“ jsme si s ním popovídali.

Na Aviatické pouti jste téměř každý rok. Je to vaše srdeční záležitost?

Víceméně ano. Já jsem v Pardubicích dlouhá léta bydlel, navíc jsem tady jako voják létal na stíhačkách, takže jsem tady vlastně pořád doma. A když přijde od pořadatelů pozvánka, neváhám.

Jak se vám Aviatická pouť líbí a jakou má podle vás prestiž?

Jsem nadšen! Je to jednoznačně jeden z největších a nejhezčích leteckých dnů u nás. Je tady vždy úžasná atmosféra a tisíce lidí. Když zrovna nelétám, pozoruji své kolegy, co ve vzduchu dokáží. Navíc si rád prohlédnu i letouny na stojánce. Přiznám se, že jsem obrovský fanda historických letadel. Zejména stroje ze II. světové války jsou mojí slabostí.

Dá se nějak srovnat příprava na akrobatické vystoupení v Pardubicích se závody Air Race například v Las Vegas či v Abu Dhabi?

Možná se to nezdá, ale příprava je zhruba stejná. Pochopitelně, že při akrobatických vystoupeních, jako například v Pardubicích, odpadá ten závodní stres a vše co k boji o body patří. Při závodech se navíc musím víc orientovat v prostoru kvůli průletům vzdušných pylonů a je to pochopitelně také o času.

Která je pro vás nejoblíbenější dráha v rámci seriálu Air Race. A naopak, kterou nemusíte?

Asi nejvíc mám rád Budapešť. Létá se nad řekou v blízkosti parlamentu a jako perlička je tam i průlet pod mostem. Tam si to užívám, ale myslím, že i ostatní piloti. A nejméně oblíbené dráhy? Asi tam, kde je největší vedro – Vegas, Abu Dhabi, Dallas... Když je totiž venku třeba 50 stupňů, tak v kokpitu je ještě o dvacet víc. Klimatizaci uvnitř nemáme, takže vždy vylezu úplně mokrej. Největším problémem u jakéhokoliv závodu kdekoliv po světě je také silný vítr. I z toho důvodu třeba ne moc v dobrém vzpomínám na Las Vegas. Blížil se konec celého závodu, já byl na prvním místě a chyběl mi kousek od historického vítězství. Na startu zbýval ve druhém, tedy závěrečném, kole poslední pilot, který mě už nemohl ohrozit. Kvůli silnému větru ale byly závody ukončeny a právě to druhé kolo bylo anulováno. A počítaly se výsledky po kole prvním. A to jsem byl šestý...

Stíháte si při závodech prohlížet z výšky města, nad nimiž létáte?

Určitě ne. V tomhle případě je mi opravdu jedno, jestli letím nad Las Vegas nebo nad Pardubicemi. Sleduji jen úzký prostor pode mnou a knipl. A maximálně se soustředím. Něco jiného je, když si před závodem trať prolétáme – to se kochám.

Jste špička ve svém oboru. Dokázal byste přistát s obřím dopravním letadlem? Například s jumbem B-747?

No, nevím, to jste mě zaskočil. Snad jo, ale nerad bych urazil všechny piloty velkých dopravních letadel. Každopádně nikdy jsem to nezkoušel, takže fakt nevím. Kdyby ale nebylo vyhnutí a někdo mě naváděl, tak snad ano. S dopravním letadlem jsem přistával jen na trenažéru a s A-320 jsem přistál napoprvé. To ale, pochopitelně, není měřítko. Nicméně, kdo se jednou naučí pilotovat letadla, tak je to s trochou nadsázky a zjednodušeně řečeno, v každém kokpitu stejné. (saf)

 

Světová série Red Bull Air Race patří mezi nejznámější motoristický závod s patnácti nejlepšími piloty světa, který v sobě kombinuje rychlost, přesnost a dovednost. Piloti létají na nejrychlejších, nejobratnějších a nejlehčích akrobatických letounech rychlostí až 370 km/h mezi tzv. pylony a musí vydržet přetížení až 12 G. V letošním roce se závody konají v osmi městech po celém světě (Abu Dhabi, Spielberg, Chiba, Budapešť, Ascot, Lausitzring, Indianapolis, Las Vegas), a to nad otevřenou krajinou nebo nad vodní plochou. Televizní přenos z jednotlivých závodů se vysílá ve 180 zemích světa a sleduje ho více než 400 miliónů lidí. Průměrně 530 000 diváků pak sleduje závody přímo na místě.

Za 12 let kariéry vojenského pilota v Armádě České republiky měl Martin Šonka možnost létat na letounech typu L-29 Delfín, L-39 Albatros a L-159 Alca. V roce 2012 se stal pilotem nadzvukového letounu JAS-39 Gripen. 

PARTNEŘI

Pardubický Pivovar a.s.
enteria a.s.
Chládek a Tintěra, Pardubice a.s.
KVIS Pardubice a.s.
Marhold A.s.
Autosklo-h.a.k. spol. S R.o.
TOP CENTRUM - Jaroslav Novák
LABETA, a.s.
Falcon security, s.r.o.
MD logistika, a.s.
Danup
Veko Bystré s.r.o.

INZERCE

Správa a údržba silnic Pardubického kraje
Pardubický Porter - odvaha chtít víc

Napište nám vaše dotazy či poznámky



YTg5Yjk2