Strhující příběh na jevišti

Kultura - 02. 12. 2021
Strhující příběh na jevišti

PARDUBICE - Kartami osudu inscenace Žítkovských bohyní ve Východočeském divadle v minulé sezóně pořádně zamíchal koronavirus, hra byla nazkoušena během celospolečenského lockdownu, poslední generální zkoušku mohlo zhlédnout jen několik zaměstnanců divadla a premiéra, původně naplánovaná na 16. ledna, byla přesunuta až na stávající sezónu. Premiéroví diváci tak novou dramatizaci veleúspěšného románu o ženách, které byly obdařeny darem nadpřirozených schopností, uvidí až s téměř ročním zpožděním, a to 4. prosince v Městském divadle.

Oblíbený titul Kateřiny Tučkové, ověnčený řadou cen např. Magnesia Litera 2013, Kosmas cena čtenářů či Cena Josefa Škvoreckého 2012, do divadelní podoby převedli Jiří Janků a Kateřina Dušková, která následně text také inscenovala.

Strhující příběh Dory Idesové nás zavádí do obce Žítková, kde se hlavní hrdinka narodila, vyrostla a kde má kořeny. „Zde rozplétá osudy žen svého rodu, který sahá až do 17. století k procesům s čarodějnicemi a končí v současnosti. Dora se jejich umění věštění, léčení a zaříkávání – tzv. bohování – nenaučila, ale rozhodla se o něm napsat vědeckou práci. Pátrání po pravdě o bohyních se pak prolíná s napínavým osobním příběhem a hledáním vlastní identity,“ říká dramaturgyně Jana Uherová.

Hlavní role Dory a Surmeny ztvárňují Petra Janečková a Jindra Janoušková, jako host ve hře vystupuje členka Divadla na Vinohradech Antonie Talacková. Z důvodu zranění Veroniky Malé premiéru a několik prvních repríz odehraje hostující Kristýna Hulcová, v Pardubicích známá z komedie Velká bankovní loupež.

„Když jsem Žítkovské bohyně poprvé četla, bylo mi úzko ze systému, který ničí výjimečné jedince. Bylo mi úzko z toho, jak se společnost lidí, vybočujících z průměru, bojí a jakou má tendenci vytlačovat je ze svého středu. Současně s tím se ale přede mnou rozprostírala Kateřinou Tučkovou úchvatně popsaná krajina Moravských Kopanic, kde jsem tehdy ještě nebyla a kterou jsem si představovala v barvité nádheře. Několik dní jsem Žítkovské bohyně nemohla pustit z hlavy,“ vzpomíná režisérka Kateřina Dušková. V čem tkví síla předlohy, však pouze odhaduje: „Nejspíš nás vzrušuje blízkost čehosi, co nás přesahuje. Jako bychom četli dokument o dávno zaniklém fenoménu, a přitom sledujeme intimní příběh ženy hledající své kořeny. Ženy, co se pokouší srovnat s minulostí svých předků, ženy, co hledá sama sebe. A to přece známe my všichni… Navíc, vždy mě stále znovu a znovu udivuje, jak dokáže být člověk silný v limitních situacích. A to se Tučkové hrdinkám děje.“

Premiéru doprovodí nová výstava ve foyer, která tentokrát představí díla výtvarnice Václavy Macků. Vernisáž výstavy se však z preventivních protiepidemických opatření ruší. (RaS) Foto z inscenace: RADEK KALHOUS

Mohlo by vás zajímat:

Kouzelný klarinet

Kouzelný klarinet

Dubnové abonentní koncerty Komorní filharmonie

Pořád jsem to já

Pořád jsem to já

Dojemná hra poprvé na prknech Východočeského divadla

Jeden svět je opět tady

Jeden svět je opět tady

Festival v Divadle 29 vstupuje do světa fikčních filmů a virtuální reality

Exkluzivně s Jankem Ledeckým

Exkluzivně s Jankem Ledeckým

Pirate Swing Band si opět troufne spojit nespojitelné

Festival je připraven

Festival je připraven

Pardubické hudební jaro zahájí příští úterý Gabriela Beňačková

V úterý zazní Stabat Mater

V úterý zazní Stabat Mater

K nastudování duchovního díla spojily síly Komorní filharmonie a Konzervatoř Pardubice