S takřka měsíčním předstihem

Město Pardubice - 24. 10. 2022
S takřka měsíčním předstihem

PARDUBICE - Sladkovského ulicí projedete od listopadu po zcela novém povrchu. Popraskanou žulovou dlažbu v její severní části nahradil kvalitní cementobetonový povrch, který kromě dlouhé životnosti zaručuje i nižší náklady na údržbu a nižší hlučnost při průjezdu vozidel. Rekonstrukce byla plánovaná až do konce listopadu, s měsíčním předstihem je však už takřka hotová. Společně s městem se na ní podílejí i odborníci z Katedry dopravního stavitelství Univerzity Pardubice a jejich studenti v rámci výuky a výzkumu charakteristik a chování vozovek.

 

Kryt vozovky ve Sladkovského ulici byl revitalizován společně s třídou Míru v letech 2013 a 2014. Tvořila jej velkoformátová žulová dlažba uložená do štěrkového lože, která ale vlivem zatížení projíždějících vozidel praskala a byla opakovaně měněna. Nyní tvoří povrch vozovky odolný cementobetonový kryt s delší životností a s minimálními náklady na údržbu a je první svého druhu v Pardubicích.

 

Pracujeme s povrchem s dlouhou životností, který je tuhý, takže se například nevyjíždějí na vozovce koleje v podélném směru, neprotlačují se důlky při delším parkování, nevytvářejí se rolety při brždění do křižovatky. Jako velký přínos vnímám i nízkou hlučnost při pojíždění dopravními prostředky a také světlý povrch vozovky - odráží světlo, takže při setmění a tmě je umělé osvětlení účinnější, vozovka je více ozářena a je tedy bezpečnější pro provoz včetně pohybu chodců při přecházení vozovky,“ uvedl vedoucí odboru majetku a investic Petr Škoda. Světlý povrch betonů více odráží sluneční svit a tím dosahuje oproti tmavým, černým povrchům snížení teploty vzduchu nad povrchem. Například město Vídeň chce tímto způsobem snížit teplotu vzduchu v letních měsících ve městě a postupně nahrazuje povrchy vozovek právě cementobetonovým krytem. „Ze strategického hlediska je cementobetonový kryt v porovnání s asfaltem také ekologicky šetrný, protože je vyroben z místních přírodních materiálů,“ dodává Petr Škoda.

 

V souvislosti s výměnou krytu vozovky zahájila v ulici Sladkovského několik výzkumných úkolů Katedra dopravního stavitelství z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. Podstatou tohoto výzkumu je porovnání vlastností nového cementobetonového krytu vozovky s ostatními druhy vozovek v městském prostředí, primárně se sousedním úsekem místní komunikace v ulici Sladkovského s krytem z asfaltových vrstev. „Jedním ze záměrů našeho výzkumu je posoudit vliv druhu povrchu (pozn. světlý-beton, tmavý-asfalt) na teplotu v městském prostředí. Za tímto účelem byly v lokalitě instalovány teplotní senzory umístěné v různých výškách nad povrchem vozovky. Zároveň jsme teplotní čidla společně se studenty naší katedry instalovali v různých hloubkách do samotné konstrukce vozovky, kde budeme měřit kolísání teploty a šíření tepla během doby zrání betonu, ale i dlouhodobé změny teploty vlivem změn počasí a střídání ročních období. Tyto činnosti úzce souvisí s měřením světelné odrazivosti obou povrchů za účelem posoudit možné úspory provozu veřejného osvětlení,“ uvedl Pavel Lopour z Katedry dopravního stavitelství. „Naším dalším výzkumným úkolem je sledování šíření napětí v cementobetonových deskách během zrání betonu, kdy dochází k jeho smršťování, a zároveň dlouhodobé sledování změn těchto hodnot v souvislosti se zatížením dopravou a změnami teploty okolního prostředí. Pro měření napětí byly do cementobetonového krytu instalovány v několika úrovních snímače orientované jak v podélném, tak v příčném směru,“ doplnil cíl výzkumu Özgür Yurdakul z téže katedry.

 

Do uvedených úkolů, které vytvoří komplexní představu o chování konstrukce komunikace v měřeném úseku a vlivu na okolní uliční prostor, jsou zapojeni jak pracovníci katedry, tak studenti doktorského studia. Zároveň na místě probíhají a budou probíhat další výzkumné aktivity, do kterých jsou zapojeni i studenti magisterského a bakalářského studia a které přinesou studentům cenné praktické zkušenosti z oblasti výstavby a diagnostiky pozemních komunikací. (atu) Foto: MmP

Mohlo by vás zajímat:

Nostalgické linky startují

Nostalgické linky startují

Nedělní akce připomene 70 let provozu trolejbusů na Slovany

Dukla Sportovní: další krok

Dukla Sportovní: další krok

Rekonstrukce basketbalové haly je na spadnutí

Oživí veřejný prostor

Oživí veřejný prostor

Cestu na zámek bude nově zdobit nadživotní socha koně

Kdo nesehnal lístky, může na Pernštýňák

Kdo nesehnal lístky, může na Pernštýňák

Budovu radnice ozdobí na podporu Dynama šály

Na místě bývalé Telegrafie a Tesly

Na místě bývalé Telegrafie a Tesly

Univerzita Pardubice letos začne stavět budovu pro Fakultu zdravotnických studií

Sázka je sázka

Sázka je sázka

Hradecká primátorka oblékla pardubický dres