Až zima udeří…

Region - 01. 10. 2024
Až zima udeří…

PARDUBICKO - Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) se připravuje na údržbu komunikací II. a III. třídy v našem regionu. V krajském rozpočtu je pro tyto účely vyčleněno celkem 150 milionů korun. Zimní údržba je naplánována od listopadu do konce března.

 

I letos v zimě se bude Pardubický kraj ve spolupráci se SÚS Pk věnovat údržbě komunikace II. a III. třídy. Průjezdnost dálnic a silnic I. třídy jsou v gesci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

 

Snažíme se zajistit v maximální možné míře, aby provádění zimní údržby bylo co nejefektivnější a současně minimalizovat náklady i přesto, že nám přibyly další silniční úseky od ŘSD a otevřeli jsme nové obchvaty Dašic a Rokytna. Letos počítáme s rozpočtem téměř 150 milionů korun. Aktuálně je v našem kraji v zimním období udržováno přes tři tisíce kilometrů silnic II. a III. třídy a to je nemalé číslo. Jen čtyři procenta z nich, s ohledem na jejich malý dopravní význam bez hromadné linkové přepravy osob a nepříznivé klimatické podmínky v těchto lokalitách, patří mezi neudržované. Dopravní obslužnost do všech obcí a trvale osídlených lokalit v Pardubickém kraji bude i nadále zachována. Případná úprava linek a jízdních řádů by byla projednána s ohledem na nutnost zajištění sjízdnosti v zimním období,“ upřesňuje první náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

 

Silniční síť celého kraje je rozdělena na 69 okruhů. Trasy vozidel údržby jsou seřazeny po jednotlivých cestmistrovstvích pro území okresů Chrudim, Pardubice, Ústí nad Orlicí a Svitavy. Na každém pracovišti je zřízen dispečink s nepřetržitou službou pro zajištění sjízdnosti silnic a zmírnění závad vznikajících povětrnostními vlivy v zimním období. „Drtivou většinu okruhů zajišťujeme vlastními silami, pouze u 10 z nich využíváme služeb externích dodavatelů. Zpravidla se jedná o menší zemědělce a živnostníky, kteří nám pomáhají s pluhováním komunikací. Silnice v jednotlivých úsecích máme seřazené podle priorit, takže víme, kam v případě kalamity nejdříve vyslat techniku a pak postupně odklízíme sníh z dalších komunikací podle předem daného a schváleného plánu,“ vysvětluje ředitel SÚS Pk Zdeněk Vašák.

 

Chemické látky, písek i pluhování

 

Podle umístění komunikace, například s ohledem na významné biotopy či vodní toky, se mění typ údržby. Chemické rozmrazovací materiály jsou používány na většině komunikací, inertní materiály jako písek a drť využívají silničáři z menší části a zbytek cest je obsluhován jen pluhy. Vše musí předem odsouhlasit orgány odpovědné za ochranu přírody.

Aktuální informace o sjízdnosti silnic budou dostupné na www.suspk.cz a www.dopravniinfo.cz.

(VMŘ) Ilustrační foto: SÚS Pk

Mohlo by vás zajímat:

Stará jezdecká hala půjde k zemi

Stará jezdecká hala půjde k zemi

Nová bude v Kladrubech dokončena v červnu příštího roku

Zazpívali jim Hron i Sochor

Zazpívali jim Hron i Sochor

Senioři oslavili svůj svátek v Paláci Pardubice

Zkontrolovali více než 500 osob

Zkontrolovali více než 500 osob

Policisty zajímalo, jak cizinci dodržují zákony

Hasičům slouží evakuační rukáv

Hasičům slouží evakuační rukáv

Když už nejsou jiné možnosti, člověk nastoupí a točí se ve spirále

Apolenka má nový termín

Apolenka má nový termín

Hravé odpoledne na farmě se uskuteční ve čtvrtek 3. října

Hnědé tabule zvou do Automatických mlýnů

Hnědé tabule zvou do Automatických mlýnů

V Pardubickém kraji je nyní 50 turistických cílů