PARDUBICE - Statutární město překonalo výrazný milník pro výstavbu nového mostu Kapitána Bartoše přes řeku Labe, jednoho z nejdůležitějších dopravních spojení ve městě. Smlouva se zhotovitelem, jenž vyhrál otevřenou soutěž, byla stvrzena a naplno mohou začít navazující přípravné práce.
„Rekonstrukce mostu Kapitána Bartoše patří k největším investicím do pardubické infrastruktury v posledních letech. Most není jen stavebním dílem, ale důležitou spojnicí obou břehů Labe. Jeho podobu jsme pečlivě konzultovali s trojicí renomovaných architektů. Modernizace je nezbytná pro udržení kvalitní dopravní obslužnosti a další rozvoj Pardubic. Věřím, že nový most nejen zlepší dopravu, ale stane se i novou ikonou našeho města,“ uvedl primátor Jan Nadrchal.
„Jsem rád, že se podařilo vypořádat všechny námitky uchazečů, a bylo tak možné podepsat smlouvu se zhotovitelem. Do otevřené soutěže se nám přihlásili tři zájemci, výstavbu mostního provizoria i nového mostu v podobě schválené zastupitelstvem bude realizovat sdružení firem Chládek a Tintěra, Pardubice spolu s MDS Projekt za nabídkovou cenu téměř 356,95 milionů korun s DPH. Administrativa této obsáhlé zakázky byla velmi náročná, poděkování si zaslouží pracovníci magistrátu za její zvládnutí,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu a správu majetku Jan Hrabal.
Soutěž byla vypsána 28. června, úředníci se za pomoci externích odborníků museli vypořádat s řadou podnětů ze strany soutěžitelů.
„V rozpočtu města máme zajištěno kompletní finanční krytí celého projektu a jeho profinancování z vlastních zdrojů města a zajištění cashflow této významné investice v letech 2025 až 2028. Nejvyšší výdaje očekáváme v roce 2027, kdy by se mělo prostavět přibližně za téměř 219 milionů korun,“ upřesnil první náměstek primátora Jakub Rychtecký, jenž má v gesci městský rozpočet, s tím, že na investici se radnice pokusí získat dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Významnou součástí projektu je zajištění mostního provizoria, které by mělo být uvedeno do provozu v první polovině roku 2026 v případě výborné časové součinnosti všech subjektů účastných v povolovacích procesech. „Veřejná zakázka je realizována formou design & build – tedy navrhni a postav. Projektové práce spočívají ve vypracování projektové dokumentace ve všech stupních, včetně poskytnutí související inženýrské činnosti. Vítěz musí připravit projektovou dokumentaci pro umístění a povolení hlavní stavby mostu a souvisejících stavebních objektů, a to zejména tras cyklostezek pod novým mostem. Současně je zhotovitel povinen zajistit všechny realizační práce na dodávce mostního provizoria. Agenda je to velmi náročná, ostatně běžně trvají přípravné práce před vlastní výstavbou nového mostu mnoho let,“ pokračoval náměstek Hrabal s tím, že na mostní provizorium se budou moci vrátit autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy.
Projekt klade důraz nejen na plynulý automobilový provoz, ale také na výrazné zlepšení podmínek pro pěší a cyklisty. Součástí stavby budou nové cyklostezky. „Nové trasy cyklostezek pod mostem po obou březích řeky Labe a zároveň vyšší bezpečnost pohybu chodců a cyklistů na mostě samotném – to jsou prvky, které projekt nabídne. Na jeho východní straně počítáme s bezpečnějším chodníkem pro společné převedení cyklistů a pěších o šířce pět metrů, na západní straně pak bude o šíři dva a půl metru, šíře vlastní vozovky bude sedm a půl metru,“ upřesnil náměstek Jan Hrabal s tím, že si uvědomuje, že město staví most pro příští generace: „Proto chceme, aby byl kvalitní a kapacitní pro další rozvoj lokality.“
Most bude postaven s využitím moderních technologií, které zajistí jeho dlouhou životnost a vysokou odolnost. Významně se zvýší bezpečnost provozu a estetický vzhled mostu odpovídající současným standardům. Projekt bude rozdělen do několika fází s cílem minimalizovat dopady na plynulost dopravy.
Fakta k novému mostu Kapitána Bartoše
Nosná konstrukce je řešena jako spojitá ocelová trámová konstrukce se dvěma trámy na vnějším okraji nosné konstrukce. Trámy jsou vzájemně spojeny ocelovými příčníky se spřaženou železobetonovou mostovkou.
Podélné trámy tvoří parapetní nosníky s proměnnou výškou. Výška podélných trámů je 1,30 m na koncích nosné konstrukce, 2,60 m nad mezilehlými podporami a v polovině hlavního pole nejvýše 2,50 m. Výška a tvar podélných trámů je navržena dle statického působení nosné konstrukce v podélném směru. Mostní objekt je navržen jako samostatná mostní nosná konstrukce prostě uložená na krajních a mezilehlých podporách. (ido) Vizualizace: MmP
Mohlo by vás zajímat: