PARDUBICE - Známá rozhlasová rubrika Zelená vlna má v posledních týdnech dva opěrné body - dálnici D1 a Pardubice. Především v ranních špičkách doprava kolabuje. Řidiči se těžko do města dostávají hlavně od Chrudimi a Přelouče. Kolony občas měří i kilometry. Důvody vedle chybějících obchvatů jsou zřejmé: až příliš mnoho dopravních staveb najednou.
Už roky se staví nedaleko prodejny Lidl. Právě obří křižovatka mezi rafinérii Paramo a vlakovým nádražím se mění za pochodu a často se řidiči jen diví, kudy je značení tentokrát vede. Není divu, že právě v tomto místě je doprava hustá prakticky celý den. Další poměrně zásadně omezující stavba je na ulici S.K. Neumanna, kde se staví nová světelná křižovatka. Silnice je tam zúžena a třeba odpoledne stojí auta ve směru do Anenského podjezdu až ke krematorium. Ve směru z města se tvoří nejdelší fronty v Teplého ulici. Nefunguje už ani objížďka přes ulici Milheimovu, kterou se lidé naučili využívat, a tak občas stojí až ke kovošrotu Jarý.
Řidiči tak doslova hledají cestičky, kde se dá. Snaží se překonat Labe třeba po úzkém mostě ve Svítkově, ale i tam se stojí dlouho na zelenou. Samostatnou kapitolou je pak oprava nadjezdu u nemocnice, který bude uzavřený minimálně do listopadu. „Nebudu zastírat, že tato uzávěra přinese městu a jeho obyvatelům značné komplikace. Není však jiné řešení, most se bez uzavírky opravit nedá a každý, kdo tudy jezdí, ví, že oprava je skutečně nutná. Věřím, že to většina lidí pochopí, a prosím o trpělivost,“ řekl na začátku prací primátor Pardubic Martin Charvát.
Kdo by se však těšil, že během pár měsíců se situace ve městě zlepší, tak se raduje zbytečně. Stavební boom na silnicích i železnici pokračuje a notně bude omezovat dopravu v Pardubicích. Problém bude především ve dnech, kdy bude třeba kvůli opravě nadjezdu Kyjevská zcela zavřít rychlodráhu. Velký zmatek bude i ve chvíli, kdy se bude zavírat podjezd v ulici 17. listopadu. Výhledově je pak ve hře přestavba velké kruhové křižovatky pod nadjezdem u závodiště, protože její řešení plynulosti dopravy moc nepomohlo. Další problémy budou s mosty. Kraj se totiž chystá na opravu toho největšího, který nese jméno Pavla Wonky. „Nedovolíme si most úplně zavřít. Budeme dělat jednu půlku, pak druhou půlku a pak střed. Necháme tam přeložit asi i troleje, aby tam mohly i nadále jezdit trolejbusy,“ slíbil sice náměstek hejtmana Michal Kortyš z ODS, ale i tak je jasné, že před mostem budou další kolony. O závadách na konstrukci klíčové spojnice přes Labe se ví od roku 2017. Před dvanácti lety stála generální oprava čtvrt miliardy korun a další rekonstrukce za osm a půl milionu korun skončila teprve v roce 2016. Chystaná oprava, která začne příští rok, si vyžádá více než 70 milionů korun.
A oprava čeká i další most přes největší českou řeku. Město totiž už ví, že bude muset opravit most kapitána Bartoše, který spojuje Polabiny s vlakovým nádražím.
„Zastupitelstvo zatím schválilo projektový záměr. Do září letošního roku bychom chtěli mít hotovou studii proveditelnosti a návrh stavby, do dubna následujícího roku pak projektovou dokumentaci. Pokud se městu podaří získat dotace, mohla by stavba začít v roce 2023,“ řekl náměstek primátora Petr Kvaš z ODS.
Do toho je třeba započítat start výstavby severovýchodního obchvatu, několik developerských projektů a probíhající totální rekonstrukci železničního uzlu. Kvůli tomu všemu je jasné, že ještě několik let musí řidiči v Pardubicích pečlivě sledovat omezující dopravní značení. ZUZANA ZLINSKÁ Ilustrační foto: BEDŘICH PRÁCHENSKÝ
Mohlo by vás zajímat:
Město Pardubice odkrývá finální podobu nové ZUŠ v Polabinách
Jaké události z našich dějin se objevují v německých publikacích?