Dřevo místo železa

Region - 27. 01. 2023
Dřevo místo železa

PARDUBICKO - Pardubický kraj chce v pilotním projektu vyzkoušet novinku při opravách mostů. Místo klasické železobetonové konstrukce odborníci z českých vysokých škol a stavebních firem přišli s nápadem využívat lepené lamelové dřevo v kombinaci s betonem. Ověřená technologie, která se už desítky let využívá například v Kanadě, Spojených státech či Skandinávii, má umožnit rychlejší rekonstrukci mostu za využití ekologicky přívětivějších materiálů, prodloužit jeho životnost a ušetřit náklady.

 

V České republice se zatím jedná o novinku a Pardubický kraj ji chce vyzkoušet u menších mostních staveb. „Oslovili nás odborníci z České zemědělské univerzity v Praze, kteří se společně s kolegy z dalších vysokých škol metodou zabývají a již ji v praxi úspěšně vyzkoušeli. Samozřejmě vítáme možnou úsporu času, při rekonstrukci mostů touto metodou se místo části železných nosníků používá speciálně upravené lamelové dřevo. Opravený most má finální povrch z pojezdového betonu, takže řidiči nepoznají rozdíl. Ten ale následně pozná samospráva, protože užití této metody do budoucna slibuje velké úspory na emisních povolenkách. Jedná se tedy o ekologickou a ekonomickou možnost, jak opravovat, či modernizovat menší mosty, a to rychleji než doposud, se stejnou kvalitou a splňující všechny normy. Pro velké konstrukce ji nezvažujeme, ale v současné době vytipováváme tři možné projekty menšího charakteru. Na nich si chceme vyzkoušet nejenom zadání této specifické zakázky zhotoviteli, ale i projektovou přípravu a další administrativní kroky. Jedná se o novou metodu, takže uvidíme, jaký bude zájem firem o tuto zakázku,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

 

Pilotní projekty vybere Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) tak, aby se co nejvíce uplatnily výhody navrhovaného technického řešení. „Takováto mostní stavba klade nižší nároky na únosnost podpěr a základů. Výrazně snižuje hmotnost, šetří spotřebu betonu. Jsme přesvědčeni, že tudy vede cesta k vylepšení uhlíkové stopy v mostním stavitelství. Je to zcela jistě proveditelné, převažují výhody,“ sdělil ředitel SÚS Pk Miroslav Němec.

 

Na zavedení dřevěných konstrukcí při opravách mostů do praxe pracuje tým odborníků z České zemědělské univerzity s dalšími vysokými školami i stavebními firmami. Ve Spojených státech a Skandinávii mosty postavené podobnou metodou fungují v běžném provozu až 70 let. Lepené lamelové dřevo dostává před instalací do konstrukce speciální chemický nástřik, který dodává materiálu lepší mechanické vlastnosti.

 

V České republice se se zkoušením metody v praxi začalo v roce 2019 v Třebíči a na příští roky ji chtějí využít další samosprávy. „Do budoucna nás nejenom kvůli Green Dealu čeká debata o zavádění inovativních technologií v dopravních stavbách. Řešit musíme ekologickou udržitelnost, uhlíkovou stopu a další věci, které se doposud nechávaly být. Mám na to svůj názor, ale pokud se opravdu dá použít při rekonstrukci mostů dřevo a výsledná vozovka splní všechny normy, tak nevidím důvod, proč to nezkusit. Řada lidí si asi řekne, že rekonstruovat most pomocí dřeva je v roce 2023 zvláštní, ale jedná se pouze o menší komunikace, ne dlouhé stavby. Dřevo se používá v konstrukci společně s betonem, samotný povrch vypadá jako u klasického železobetonového mostu. Pokud nám metoda nabízí takové výhody, tak bychom ji podle mého názoru měli vyzkoušet a pak zhodnotit výsledek,“ dodal náměstek Kortyš. (MiV) Foto: ČZU

Mohlo by vás zajímat:

Téměř všichni pro

Téměř všichni pro

Změnu rozpočtového určení daní pro kraje podpořilo přes 200 starostů z Pardubického kraje

Senátoři ve spalovně

Senátoři ve spalovně

Delegace se z Rybitví přesunula k debatě na pardubické radnici

Na univerzitu míří velvyslanec USA

Na univerzitu míří velvyslanec USA

Bijan Sabet se setká s vedením školy a filozofické fakulty a bude mít přednášku

Bedřich Smetana a Pardubice

Bedřich Smetana a Pardubice

Výstava v pokladně muzea připomíná dvojí výročí velikána české hudby

Výkyvy teplot silnicím nesvědčí

Výkyvy teplot silnicím nesvědčí

Letošní zimní údržba je kvůli extrémnímu počasí náročná

Senátorka Horská: Nechci spalovnu

Senátorka Horská: Nechci spalovnu

Politička zve na úterý 27.2. do regionu své kolegyně a kolegy z horní komory Parlamentu