Výkyvy teplot silnicím nesvědčí

Region - 25. 02. 2024
Výkyvy teplot silnicím nesvědčí

PARDUBICKO - Více než měsíc zbývá silničářům ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje do konce zimní údržby. Letošek je zatím finančně náročný, a to zejména kvůli výkyvům počasí v prosinci a lednu. Střídání teplot nesvědčí ani stavu silnic.

 

Na silnicích II. a III. třídy ve správě Pardubického kraje k 21. únoru 2024 proběhly práce zimní údržby v objemu téměř 69 milionů korun a spotřeba soli dosáhla skoro 6445 tun. Vloni za stejné období to přitom bylo 53,5 milionu a 4530 tun. „Průběh tohoto zimního období je velmi nestandardní s velkými extrémy. Až do poloviny listopadu o sobě zima nedala vědět, ale pak přišlo citelné ochlazení s výrazným spadem sněhu. Zimní počasí se sněžením a častou tvorbou sněhových jazyků skončilo s příchodem Vánoc. Prudké oteplení ve dnech 24. a 25. prosince a silný vítr způsobily četné polomy stromů s nutností řešení následků škod,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Zdeněk Vašák.

 

Nejnáročnější byl pro silničáře prosinec, naopak zatím nejklidnějším měsícem byl únor. „Kromě tradičních výjezdů kvůli sněhu a náledí jsme řešili i krátkodobě zatopené silnice, zejména v okolí Labe a na některých tocích na Chrudimsku. Po otevření zaplavených úseků bylo nutné opravit škody na systémech odvodnění, příkopech a propustcích. Komplikované bylo zejména odstraňování naplavených kmenů na pilířích mostů přímo v Labi. Na mostě v Kuněticích trvalo několik dní, a to za účasti speciální techniky hasičů s potápěčskou a lezeckou výbavou,“ řekl Vašák.

 

Novinkou současné zimní sezony je použití posypové nástavby umožňující větší poměr aplikace rozmrazovacího postřiku k podílu suché posypové soli. „Efektem by měla být nejen rychlejší účinnost s minimem odletu zrn soli mimo povrch komunikace, ale i úspora aplikovaného materiálu a jeho delší trvanlivost na jejím povrchu. V České republice se první nástavby tohoto typu objevují na vybraných dálničních úsecích a například také u kolegů v Plzeňském a Jihomoravském kraji. V podmínkách našeho kraje ověřujeme na dvou vozidlech na našich střediscích Pardubice a Chrudim,“ dodal Vašák. Silničáři v zimním období provádějí lokální opravy studenou balenou směsí, s většími opravami se vyčkává. První by měly zahájit výrobu od poloviny března.

 

Investice do silnic letos budou rekordní

 

Letošní rok bude z hlediska investic na silnicích v Pardubickém kraji rekordní. Do jejich staveb, oprav a modernizací půjdou investice ve výši téměř tří miliard korun. „V plánu jsou opravy důležitých mostů, modernizace klíčových komunikací II. a III. třídy i dokončení dvou důležitých dálničních přivaděčů – Rokytno a Dašice, a to ve třetím čtvrtletí letošního roku. Celkově je schválený plán ambiciózní. V částce 2,8 miliardy korun jsou zahrnuty nejen peníze z krajského rozpočtu, ale i z Integrovaného regionálního operačního programu a Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy Michal Kortyš.

 

V novém roce pokračuje aktualizace webu doprava.pardubickykraj.cz, na kterém do zahájení stavební sezóny najdete základní informace k jednotlivým realizovaným i plánovaným projektům a v případě těch větších i infoleták s dalšími důležitými údaji. Pomocí jednoduchých filtrů můžete projekty vytřídit podle stupně realizace, datu zahájení, typu komunikace i částky. Novinkou na webu je doplnění kompletních částek za jednotlivé stavební akce, přidání cen s DPH pro snazší orientaci veřejnosti i zveřejnění plánovaných oprav na železnici. (MiV) Foto: SÚS Pk (Na snímku padlý strom před sypačem poblíž Předhradí)

 

Mohlo by vás zajímat:

Eliminovat překvapení

Eliminovat překvapení

Již nyní se řidiči Správy a údržby silnic Pardubického kraje připravují na další zimní údržbu

Stahovat a šířit filmy není jen tak

Stahovat a šířit filmy není jen tak

Škoda za téměř 60 milionů korun a hrozba až osmi let za mřížemi

Stavět by se mohlo již letos

Stavět by se mohlo již letos

Spojovací koridor u urgentního příjmu bude vytápěný

Nově v čele s Pavlem Šotolou

Nově v čele s Pavlem Šotolou

Koalice pro Pardubický kraj půjde do podzimních voleb opět společně

Před druhou etapou rekonstrukce

Před druhou etapou rekonstrukce

Rozšíření Gočárovy galerie v Automatických mlýnech je výzvou pro architekty

V Kladrubech s mezinárodní účastí

V Kladrubech s mezinárodní účastí

Jedni z nejlepších vozatajů světa zavítali na Rudolfův pohár 2024