Cyklobusy jinak

Region - 09. 04. 2024
Cyklobusy jinak

PARDUBICKO - S letošním létem se vrátí i tradiční cyklobusy, které od konce května do sklonku září vozí milovníky kol po krásách východních Čech. Ačkoliv o ně dlouhodobě klesá zájem veřejnosti, Pardubický kraj bude i nadále hradit většinu spojených výdajů. Dojde však k úpravám jízdních řádů.

 

Změny v cyklobusech Pardubický kraj podniká coby objednatel autobusové dopravy na základě podrobné analýzy minulých let. Dlouhodobě se totiž ukazuje, že ze sedmi linek jsou aktivně využívány pouze tři. „Cyklobusy, jak už jejich název napovídá, neslouží primárně pro účely regionální dopravy. Jejich provoz hradíme hlavně kvůli podpoře turistů,  kvůli tomu je také za autobusem vždy napojený přívěs pro přepravu kol. Na něj musí mít řidič speciální oprávnění, což zase omezuje dopravce. Bohužel, v posledních letech vozily některé spoje v průměru jedno kolo na jeden odjetý spoj. Proto jsme před startem letošní turistické sezóny rozhodli o tom, že nebudeme provozovat celkem čtyři linky, dvě budou pokračovat beze změn a u jedné dojde ke změně trasy. Po vyhodnocení dat za rok 2024 uvidíme, zda dojde k návratu některých linek nebo dalším změnám. U letos nenasazených spojů se ekonomicky nevyplatí ani alternativy jako například dodávka. Jelikož v některých případech cyklobusy částečně plnily pro občany funkci hromadné dopravy, dojde díky finanční úspoře k posílení vybraných spojů. Týká se to například linek Pardubice – Chrudim, Chrudim – Seč či Litomyšl – Česká Třebová a bude to součástí změny jízdních řádů v letošním roce. Pro občany tedy nedojde k žádným dramatickým změnám. Těm naopak posilujeme pravidelné spoje,“ vysvětluje změny Michal Kortyš, první náměstek hejtmana pro dopravu.

 

Zájem o cyklobusy u turistů klesá dlouhodobě, a to i přes to, že na propagaci se kromě Pardubického kraje podílí také zapojená města a destinační společnosti. „Máme k dispozici detailní rozbor využití linek na jednotlivých zastávkách dle sčítání ze strojků ve vozidlech. Zastavování dává smysl zejména u tradičních mnohaletých spojů především do Orlických hor s cílovou stanicí na Šerlichu. Přestože cyklistů nebývá příliš mnoho, využití pěšími turisty je solidní. I to je ovšem z velké části závislé na počasí. Tam, kde je patrné, že zřetelně využívány, dojde k posílení standardní dopravní obslužnosti,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který o detailních parametrech využití jednotlivých spojů jednal opakovaně se zástupci krajského odboru dopravy.

 

Cyklobusy, kterými se můžete v roce 2024 svézt:

 

·       Linka 701 947 Lanškroun – Česká Třebová – Ústí nad Orlicí – Žamberk – Deštné v Orlických horách.

·       Linka 681 947 Litomyšl – Vysoké Mýto – Choceň – Žamberk – Deštné v Orlických horách.

·       Linka 651 690 Pardubice – Holice – Borohrádek – Rychnov nad Kněžnou – Deštné v Orlických horách. (Na základě využívanosti nahrazuje původní linku 621 717 Chrudim – Pardubice – Třebechovice pod Orebem – Opočno – Dobruška – Deštné v Orlických horách).

 

Cyklobusy, které v turistické sezóně 2024 nevyjedou:

 

·       Linka 651 555 Pardubice – Chrudim – Seč – Hlinsko – Proseč – Litomyšl – Polička.

·       Linka 681 948 Litomyšl – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová – Lanškroun – Králíky – Dolní Morava – Staré Město.

·       Linka 681 886 Moravská Třebová – Svitavy – Polička – Proseč – Litomyšl – Česká Třebová – Vysoké Mýto.

·       Linka 681 829 Polička – Svitavy – Moravská Třebová – Štíty – Králíky – Dolní Morava.

 

Cyklobusy pokračují, konec nevyužívaných linek neohrozí turistický ruch

 

Zachování tří vybraných linek vzešlo z dlouhé diskuze mezi dopravními technology a zástupci cestovního ruchu. „Stejně jako se vyvíjí trendy, se mění i zájem turistů o aktivity. Neustále například roste oblíbenost elektrokol. Jejich uživatelé nepotřebují využívat cyklobusy, protože snáze zvládnou zdolat i delší trasy. Jsme rádi, že tři využívané cyklobusy budou i nadále vozit turisty a těší nás, že si na ně lidé zvykli. V případě nevypravených linek to bereme jako výzvu, a pokud by do budoucna měl nastat boom cykloturistiky, budeme na to reagovat. Nicméně bych chtěl dodat, že cyklobusy nejsou naším hlavním lákadlem pro turisty, ale spíše snahou jim nabídnout něco navíc. Podobně jako například u soutěže Cyklopecky musí dojít k přirozené evoluci a reakci na vývoj trhu. Protože to, co fungovalo před lety, nemůže fungovat věčně. Na jedné straně evidujeme nižší zájem o některé aktivity, ale na druhé straně zde bylo v roce 2023 ubytovaných nejvíce turistů za posledních 12 let. Cestovní ruch se tedy mění a pro náš kraj spíše pozitivně,“ sdělil radní pro cestovní ruch Alexandr Krejčíř. (DoB) Ilustrační foto: INTERNET

 

Mohlo by vás zajímat:

Eliminovat překvapení

Eliminovat překvapení

Již nyní se řidiči Správy a údržby silnic Pardubického kraje připravují na další zimní údržbu

Stahovat a šířit filmy není jen tak

Stahovat a šířit filmy není jen tak

Škoda za téměř 60 milionů korun a hrozba až osmi let za mřížemi

Stavět by se mohlo již letos

Stavět by se mohlo již letos

Spojovací koridor u urgentního příjmu bude vytápěný

Nově v čele s Pavlem Šotolou

Nově v čele s Pavlem Šotolou

Koalice pro Pardubický kraj půjde do podzimních voleb opět společně

Před druhou etapou rekonstrukce

Před druhou etapou rekonstrukce

Rozšíření Gočárovy galerie v Automatických mlýnech je výzvou pro architekty

V Kladrubech s mezinárodní účastí

V Kladrubech s mezinárodní účastí

Jedni z nejlepších vozatajů světa zavítali na Rudolfův pohár 2024