PARDUBICE - Na Pardubickém kraji se uskutečnil velký kontrolní den pro stavbu přivaděčů k budoucí dálnici D35. Jedná se celkem o osm staveb s modernizacemi silnic, jejich propojením, přeložkami nebo obchvaty sídel Zminný, Dašice, Rokytno, Vysoké Mýto, Choceň a Mostek. Stavby zajišťuje Správa a údržba silnic Pardubického kraje z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) za pomoci Pardubického kraje.
„V současné době máme na většině míst dané trasy, někde jsou ještě varianty s menšími odchylkami. Od minulého kontrolního dne v prosinci loňského roku se významně k lepšímu změnila situace s výkupem pozemků, chybí nám už dořešit jen jednotky případů. Některé jsou ovlivněny třeba dědickým řízením nebo pobytem vlastníků v zahraničí. Na dvou trasách přivaděčů už probíhá záchranný archeologický průzkum – a to u Dašic a Rokytna. Tady jsme nejblíže k zahájení samotných stavebních prací,“ shrnul novinky náměstek hejtmana pro investice Roman Línek, který tento kontrolní den vedl. „V Rokytně nic nebrání tomu, abychom na podzim předali staveniště. V květnu tam začal záchranný archeologický průzkum, na části pozemků bude pokračovat ještě po sklizni. Do té doby nabyde právní moci i stavební povolení na tento úsek,“ informoval náměstek pro dopravu Michal Kortyš.
Co se týká finančních prostředků od SFDI, vypadá to, že v dosavadní výši nebudou stačit. „Ještě revidujeme rozpočty a chceme mít co nejvíc zhotovitelů vysoutěžených, abychom měli představu, kolik nám kde přesně chybí. Například jen u obchvatu Dašic, což je největší a nejsložitější stavba, je cena o zhruba 230 milionů korun vyšší, což budeme muset se státem řešit. Celkově se v tuto chvíli pohybujeme přibližně miliardu nad prostředky, ke kterým se stát zavázal,“ konstatoval hejtman Martin Netolický.
V letošním roce začnou stavby ještě na dvou dalších místech. „Určitý posun plánu nastane při modernizaci silnice II/312 na úseku Choceň – České Libchavy kvůli rekonstrukci železničního uzlu Brandýs nad Orlicí. Správa železničních a dopravních cest tady potřebuje část této silnice pro náhradní autobusovou přepravu, proto letos zahájíme jen zbylou část tohoto úseku. Letos chceme zahájit také modernizaci silnice II/360 od konce města Litomyšl do Sloupnice. Tady už máme stavební povolení a soutěžíme dodavatele. I v tomto případě je ovšem projektantská cena vyšší, než byl původní předpoklad,“ sdělil Línek.
V přípravě jsou i další přivaděče, které se budou stavět v následujících letech. „Stát slíbil zprovoznit část dálnice Opatovice - Časy do konce letošního roku, ale vzhledem k tomu, že jde pouze o jeden krátký úsek, nepočítáme s významným dopadem na dopravu v kraji. Návozovou trasu na stavbu dálnice chceme řešit průtahem Rokytna a přes Bohumileč. V Rokytně tedy bude na podzim velký stavební ruch včetně obecní stavby dešťové kanalizace. Myslím, že řada omezení odradí z této trasy těžkou nákladní dopravu,“ dodal Michal Kortyš. (DoB) Ilustrační foto: BEDŘICH PRÁCHENSKÝ (Stavba D35 u Dašic)
Mohlo by vás zajímat:
Vznik nového Technického muzea Pardubického kraje se blíží
Krajský náměstek Štefka tentokrát navštívil nemocnice na západě kraje
Pardubická provozovna získala národní ocenění za inovativní a udržitelný přístup