PARDUBICE - Dubnové abonentní koncerty věnuje Komorní filharmonie sólovému klarinetu. Tomuto dřevěnému dechovému nástroji bude patřit celá první půlka večera ve dnech 15. a 17. dubna 2024, kdy se Sukova síň rozezní tradičně v 19 hodin. Jako sólista se představí Irvin Venyš, jeden z nejvýraznějších umělců své generace.
Hrát bude klasiku od Mozarta - Koncert pro klarinet a orchestr A dur K 622. Téma jeho druhé věty je považováno za nejkrásnější melodii, která byla kdy napsána. Zahraje ale i soudobou skladbu Sylvie Bodorové - Babadag pro klarinet a smyčce. Dirigovat bude Ondřej Vrabec, další nevšední osobnost české hudební scény. Kromě dirigování (je šéfdirigentem Karlovarského symfonického orchestru) totiž působí jako sólohornista České filharmonie, komorní hráč a pedagog na Akademii múzických umění v Praze.
Historie klarinetu a uváděných skladeb
Za přímého předchůdce klarinetu považujeme chalumeau, které koncem 17. století zdokonalil norimberský nástrojař Johann Christoph Denner. Nástroj s názvem clarinette se začal objevovat kolem roku 1710 v Norimberku a postupně vytlačil svého předchůdce, který zůstal v lidové hudbě. Název má odvozený od vysoké trubky – klariny, kterou měl ve vyšších polohách zastupovat. Do orchestru pronikal postupně, protože byl drahý a náročný na hru kvůli většímu množství klapek. Jako první ho použil Jan Václav Stamic v Mannheimu, a to v symfonii z roku 1755, plně ho etabloval až Ludwig van Beethoven.
Wolfgang Amadeus Mozart si klarinet zamiloval a užíval ho nejen jako součást orchestru, ale také sólově i v komorní hudbě. Koncert pro klarinet a orchestr A dur patří k jeho nejkrásnějším a posledním dokončeným dílům.
Sylvie Bodorová (nar. 1954) patří ke známým českým skladatelkám. Celosvětový ohlas získal například její smyčcový kvartet Terezín Ghetto Requiem s barytonovým sólem z roku 1998, který zazněl na mnoha místech USA, v britské Wigmore Hall, berlínské Deutsche Oper, Warwicku, Coventry a jinde. V její tvorbě, která v poslední době inklinuje k neoexpresionismu, se inspiruje i oblastí romské nebo židovské hudby. Skladbu Babadag pro klarinet a smyčce napsala v roce 2010 původně pro zahajovací koncert Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha, přičemž inspirací jí bylo právě i umění Irvina Venyše. (zdroj Petr Vacek)
Ve druhé polovině koncertu zazní Slovácká suita Vítězslava Nováka. Ten ji původně v roce 1903 složil pro sólový klavír, ale vzápětí ji zinstrumentoval pro malý orchestr s varhanami a harfou. Tematicky čerpá ze slováckého folkloru a programním způsobem popisuje život lidí v osadě Javorník blízko Strážnice na Slovácku. Tato suita patří ke skladatelovým nejhranějším dílům. (zdroj Petr Vacek) (TZ-KF)
Mohlo by vás zajímat:
Členy souboru doplní jako host klavíristka Kateřina Ochmanová
Sólistou a dirigentem koncertů Komorní filharmonie bude Victor Julien-Laferrière