ANO: Vedení kraje musí jednat

Region - 16. 06. 2022
ANO: Vedení kraje musí jednat

PARDUBICKO – Krajský zastupitelský klub Hnutí ANO se ve středu vyjádřil k problému s autobusovými dopravci v našem regionu. Text zaslaný redakci zveřejňujeme v plném znění.

 

Velké potíže řeší řada obyvatel Pardubického kraje, a to na Jevíčsku, Litomyšlsku, Lanškrounsku a Orlickoústecku. Začátek poskytování služeb nového dopravce BusLine, který vzešel z lopotné soutěže, se stává fiaskem. Trpí hlavně občané, kteří se nemohou dostat do práce, k lékaři nebo do škol.

 

„Pro občany Pardubického kraje to je ohromný průšvih. Píší a volají mi lidé ze zmíněných regionů, že jdou s dětmi brzy ráno na zastávku a autobus vůbec nedorazí. Nemají vlastní automobil a spoléhají se na službu, na kterou jsou zvyklí. Velmi ztěžka se dostanou k informacím, zda se vůbec dojedou do práce nebo do školy,“ řekl krajský zastupitel Martin Kolovratník, podle něhož vedení Pardubického kraje selhává tím, že nedokáže zajistit základní dopravní obslužnost pro své občany.

 

„Za hnutí ANO jsme od roku 2020 upozorňovali na možné problémy, které se mohou stát, pozorovali jsme obtíže při vlastní krkolomné soutěži. Navrhovali jsme jiný způsob, a to že bychom si sami nakoupili vozový park, měli ho ve svém vlastnictví a objednávali si jen vlastní službu. Stávající koalice tento progresivní koncept odmítla a tvrdošíjně prosadila tuto nekvalitní soutěž pouze na cenu. Ukazuje se, že to byla chyba,“ pokračoval.

 

Dopravce, který nedodává zasmluvněné služby, se omlouvá, že nemá řidiče. „To je pro nás nepřípustné. Kraj si objednal službu a odpovědní politici měli s předstihem nechat prověřit funkčnost nového systému včetně záloh. V dnešní době nestačí pouze sliby, je nutné mít vše podchycené. Smutnou realitu vidíme v přímém přenosu,“ konstatoval Martin Kolovratník, podle kterého prohlášení hejtmana Martina Netolického, že by BusLine měla jezdit zdarma, je populistické, neboť nevyřeší aktuální problém občanů, kteří marně očekávají svůj spoj.

 

Web Pardubického kraje by právě v této době měl být přehledným zdrojem informací pro občany. „Nechápu, proč na něm ještě není zřízen nouzový rozcestník hned na nejhlavnější pozici webu. Obecné tiskové zprávy jsou málo, lidé potřebují konkrétní informace o jejich spoji, aby se dokázali alespoň nějak zařídit. Takový mikroweb lze vyrobit za jednu noc. Jsme v krizi, podle toho musíme jednat,“ zdůraznil.

 

V pondělí bylo odřeknuto 98 spojů, v úterý 188, ve středu 167. „Takový stav je naprosto neúnosný. Jsme v krizovém stavu, kraj má okamžitě poptávat ostatní dopravce, aby vyjeli sami a následně zvýšené náklady vymáhat po BusLine. Obecná informace o tom, že pan radní jedná a žádá, je v současné situaci naprosto nedostatečná. Kraj musí vstoupit aktivně do řešení problému a sám objednat náhradní dopravu, má na to aparát,“ nabízí řešení Martin Kolovratník.

 

Dopravní výbor Pardubického kraje má naplánované jednání na úterý 21. června 2022, mimořádně z organizačních a časových důvodů pouze pro jeho členy bez samostatného bodu o aktuální situaci. „V úterý jsme obdrželi pozvánku s pouze čtyřmi body, které kopírují jednání červnového zastupitelstva. Je třeba jednat aktivněji i třeba svoláním mimořádného výboru ještě v tomto týdnu formou online konference. Očekáváme od vedení kraje jasné informace o tom, jak bude postupovat, aby co nejrychleji došlo k nápravě současné neutěšené situace. Požádal jsem o svolání mimořádného jednání i online formou, nebo rozšíření úterního jednání o řádný bod, který se týká této problematiky,“ uvedl Jan Hrabal, člen dopravního výboru, který v minulosti upozorňoval i na to, že systém IDOS zobrazuje i odřeknuté spoje, což může být pro řadu lidí matoucí.

 

„Pardubický kraj by měl na svém webu zveřejnit, samozřejmě za dodržení všech právních předpisů, smlouvu s BusLine včetně sankcí za neplnění zesmluvněných služeb. Je třeba veřejnosti ukázat, jak jsou nastaveny pokuty za neodjeté spoje. Autobusy jsou placeny z veřejných peněz, je třeba být maximálně transparentní. Rádi bychom my i široká veřejnost věděli dopředu, kolik kraj může získat finančních prostředků, aby nejen je mohl použít pro náhradní řešení,“ podotkl zastupitel David Švec.

 

„Ceny benzinu letí nahoru a v době zvýšené poptávky po veřejné dopravě kraj selhává. Někteří lidé se tak vrací zpět do aut i za cenu výrazně vyšších nákladů a současné inflační tlaky pociťují ještě silněji,“ dodal Martin Kolovratník. (zr) Ilustrační foto: wikipedia.org

Mohlo by vás zajímat:

Sociální služby dostanou zbytek dotací

Sociální služby dostanou zbytek dotací

Stále však čekají, jak dopadne další dofinancování od státu

Hasiče nic nepřekvapí

Hasiče nic nepřekvapí

Poradili si s transportem v domě, kde ještě nebylo schodiště

Muzeum vylepšilo zámeckou hlásku

Muzeum vylepšilo zámeckou hlásku

Kromě výhledu uvidíte proměnu Pardubic a okolní krajiny

Modré nasvícení na uvítanou

Modré nasvícení na uvítanou

Roman Línek byl opětovně zvolen místopředsedou Evropského výboru regionů

Univerzita poskytne zázemí

Univerzita poskytne zázemí

Pardubická vysoká škola se podílí na prvním jednání českého předsednictví

Obnova na kolejích

Obnova na kolejích

Od příštího roku budou v kraji jezdit další moderní železniční soupravy