Wonkův most s cyklopruhy?

Město Pardubice - 02. 02. 2024
Wonkův most s cyklopruhy?

PARDUBICE - Avizovaná oprava Wonkova mostu začne za pár týdnů přípravnými pracemi, které však neomezí provoz. Rekonstrukce dopravní tepny skončí na podzim roku 2025. Po novém povrchu by mohli v ochranném pruhu jezdit i cyklisté. Pardubický kraj v současné době s magistrátem hledá možnosti, jak vše zařídit a zajistit bezpečnost všem účastníkům provozu.

 

Wonkův most je ve vlastnictví Pardubického kraje a má v současné době celkem pět jízdních pruhů - dva v každém směru a jeden odbočovací. Při plánování bezpečného místa pro cyklisty je nutné brát v potaz celkovou šířku mostovky a to, že po konstrukci jezdí trolejbusy, které potřebují více místa pro manévrování. I tak to ale vypadá, že by projektanti mohli pro novinku na mostě najít místo.

 

„Na konci ledna jsme se s kolegy ze Správy a údržby silnic sešli se zástupci pardubických občanů a projektanty, abychom probrali několik možných návrhů. Shodli jsme se na základních věcech. Nebudeme rušit odbočovací pruh, který bude mít po vybudování nového parkovacího domu poblíž svou roli. Stejně tak po dohodě s Dopravním podnikem Pardubice trváme na tom, že pravé jízdní pruhy v obou směrech budou širší než tři metry, aby tam mohly komfortně jezdit trolejbusy. Bohužel to vypadá, že nepůjde výrazně rozšířit chodník, takže necháváme prověřit možnost, aby pruhy byly podél něj, a budeme řešit jejich šířku. Chceme příznivcům cyklodopravy ve městě vyjít vstříc, ale ne na úkor bezpečnosti, proto vše ještě důkladně probereme s policií,“ popisuje záměr Pardubického kraje náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. První návrhy na úpravu budoucího provozu na Wonkově mostě budou k dispozici již na konci února.

 

Úzká spolupráce s magistrátem

 

Pardubický kraj od počátku plánování rekonstrukce Wonkova mostu vše úzce koordinuje s magistrátem, aby dopravní omezení byla co nejmenší a veřejnost o nich měla v předstihu informace. „Vážíme si spolupráce s Pardubickým krajem, že se snaží najít koncepční řešení pro zvýšení bezpečnosti na mostu Pavla Wonky, jenž mu patří, a v souladu s naším plánem městské mobility. Všem nám jde o stejnou věc a musíme najít řešení, které bude vyhovovat řidičům, cyklistům a chodcům. Oceňuji, že se jednalo o konstruktivní debatu a hledaly se kompromisy a možnosti. U mostu máme umístěn sčítač, denně kolem něj projede zhruba 3000 cyklistů, pomyslný rekord drží 29. červen 2016 s 4552 cyklisty. Tři pětiny cyklistů využívají tuto spojnici mezi oběma břehy Labe i v zimě. Tato čísla ukazují, proč dáváme zvýšení bezpečnosti pro cyklisty vysokou prioritu,“ dodává náměstek primátora Pardubic pro dopravu Jan Hrabal s tím, že v pracovní dny projede přes most Pavla Wonky až 30 tisíc vozidel.

 

Rekonstrukce Wonkova mostu se blíží

 

Stavaři začnou s přípravnými pracemi na rekonstrukci Wonkova mostu na přelomu února a března. Dopravní omezení v podobě provozu jedním pruhem v obou směrech nastane od června do podzimu 2025. Konstrukce zůstane po dobu rekonstrukce průchozí i pro pěší.

 

Most je klíčovou dopravní stavbou v Pardubicích a projede přes něj více než 20 tisíc aut denně. K jeho opravě dojde kvůli tomu, že je potřeba vyměnit lana volného předpětí mostu, která jsou významně napadena korozí. „Nejde ale pouze o rekonstrukci. Připravíme most pro jednodušší údržbu dalším generacím. Lana volného předpětí jsou v současné době uložená ve speciální pěně. V rámci opravy budou nahrazena novými s dvouplášťovou ochranou proti korozi. Zároveň vznikne na koncích mostu takový tunel, díky kterému se k nim v budoucnu lépe dostaneme, a případně další údržbové práce budou moci proběhnout již bez výrazného omezení provozu. Je to tedy také investice do budoucna," vysvětluje náměstek Michal Kortyš.

 

Stavba měří více než 172 metrů a její hmotnost dosahuje přibližně 9000 tun. Šířka mostu je necelých 25 metrů, z toho 18 metrů slouží pro vozovku a zbývající šířka potom pro pěší a cyklisty. Lan volného předpětí je v každém komorovém nosníku 12, celkem tedy 36. Jejich funkce spočívá především v zajištění tvaru mostní konstrukce ve vazbě na únosnost mostu při zatížení automobily.

 

Pardubický kraj v březnu plánuje podrobněji veřejnosti představit celou rekonstrukci na speciálním projednání. (ToK)  Foto: Pk

Mohlo by vás zajímat:

Pohledy do minulosti

Pohledy do minulosti

Fotografické skvosty Jiřího Tomana uvidíte na zámku i „kulatém rohu“

Uspějí v Portugalsku?

Uspějí v Portugalsku?

Památník Zámeček Pardubice je nominován na prestižní muzejní cenu EMYA

Nostalgické linky startují

Nostalgické linky startují

Nedělní akce připomene 70 let provozu trolejbusů na Slovany

Dukla Sportovní: další krok

Dukla Sportovní: další krok

Rekonstrukce basketbalové haly je na spadnutí

Oživí veřejný prostor

Oživí veřejný prostor

Cestu na zámek bude nově zdobit nadživotní socha koně

Kdo nesehnal lístky, může na Pernštýňák

Kdo nesehnal lístky, může na Pernštýňák

Budovu radnice ozdobí na podporu Dynama šály