Plošinář Hugo Rosák by letos oslavil 105 let

Historie - 18. 01. 2021
Plošinář Hugo Rosák by letos oslavil 105 let

 

PARDUBICE – Nejen pardubičtí plochodrážní jezdci typu Václava Milíka, Hynka Štichauera, bratrů Drymlových či jejich otce Aleše, Mariana Jirouta, Milana Špinky, Evžena Erbana a mnoha dalších propagovali město a svůj sport po celé Evropě. Jedním z těch vůbec prvních byl také Hugo Rosák. Nejlepší československý poválečný plošinář se narodil 16. října 1916 v Konárovicích u Kolína. Později se s rodiči přestěhoval do Rábů u Pardubic. Jeho otec byl cestářem. Zde v Rábech se seznámil s mladým kamarádem Karlem Rykrem. Oba dva se zajímali o motocykly, a tak ve volném čase navštěvovali dílnu Františka Hladěny, který měl zastoupení našich i anglických motocyklů v Pernerově ulici v Pardubicích a byl spoluzakladatelem závodu na ploché dráze na dostihovém závodišti. František Hladěna si mladé zájemce o motocykly velice oblíbil, zvláště Rosáka, kterému občas půjčil motocykl zn. Premier. Rosákův první motocykl byl závodní Lewis. Koupil ho v dobrém stavu od Josefa Rathouského z Pardubic. Rosák pak začal závodit v Lounech, ve Slaném, na Kladně a při vloženém závodu juniorů v Pardubicích při Memoriálu J.K.Lobkowicze. V roce 1933 kupuje Hladěna dva stejné speciály DKW s kompresorem. Jeden pro sebe a druhý půjčuje Rosákovi. Při 4. Zlaté přilbě se setkali společně v kategorii do 175 ccm. Rosák poráží svého učitele Františka Hladěnu, který se v  roce 1935 stává generálním ředitelem automobilky Škoda pro Východočeský kraj. V tom roce vysílá Hladěna Rosáka i Rykra na zkušenou do Prahy do výrobny motocyklů zn. Ogar ve Strašnicích. V roce 1937 vyhrává Hugo Rosák 6. ročník Memoriálu J.K.Lobkowicze v Pardubicích a získává Zlatý štít města Pardubic. V roce 1938 přechází Rosák i Rykr  do pražské Jawy, Rykr jezdí rychlostní závody a soutěže na motocyklech Jawa, Rosák se věnuje jen ploché dráze. V roce 1938 při 9. Zlaté přilbě obsazuje Rosák ve finále 5. místo na Jawě 250. Závod vyhrál František Juhan na Jawě 600 ccm. V roce 1939, těsně po 15. březnu, po okupaci Československa, se podaří Hladěnovi a Rosákovi převézt z továrny v Mladé Boleslavi do Pardubic 10 automobilů Škoda Rapid 1500 ccm, které ještě nebyly zařazeny do německého wehrmachtu. Hladěna je okamžitě prodal pardubickým zákazníkům a jejich evidence byla provedena až po válce v roce 1945. Hugo Rosák pak vítězí v Pardubicích o rok později na 1. Hladěnově memoriálu (František  Hladěna zahynul při heydrichiádě v roce 1942). Druhé vítězství opětuje Rosák v roce 1948. Hugo Rosák se vyučil v 17 letech automechanikem, v 26 letech získává titul inženýra a vstupuje jako voják s hodností kapitána do Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze. V jednatřiceti letech a se zlomeným kotníkem vyhrává v roce 1947 jubilejní 10. Zlatou přilbu na anglickém motocyklu JAP. Druhý dojel Rakušan Karl Killmayer na čsl.Waltru 350 a třetí Miloslav Špinka na vypůjčené těžké a rychlé Jawě 600 ccm. Všichni tři  závodníci dojeli do cíle současně. Pořadí v závodu určila časomíra. Mezi prvním a třetím závodníkem byl rozdíl několika setin vteřiny. Večer při slavnostním ceremoniálu byly předány peněžité odměny těmto závodníkům: Rosákovi 50 000 Kč, Killmayerovi 20 000 Kč a Špinkovi 10 000 Kč. Je zajímavé, že Hugo Rosák, kterého inspirovala Anglie, nikdy v této zemi nestartoval. Závodil a vyhrával v Polsku, Maďarsku, Německu, Rakousku, Norsku  a Švédsku. Jezdil všechny druhy plochodrážních závodů, na trávě, písku, škváře i ledu. Spolu s Lucákem, |Havelkou, Juhanem, Kysilkou a Špinkou starším tvořili nejsilnější šestku našeho plochodrážního sportu padesátých let. Vystřídal několik značek od Premieru a Lewisu, DKW 175 s kompresorem, potom přesedlal na Ogar, zkoušel to i s Jawou, tak s JAPem a nakonec skončil u ESA. Pomáhal jeho výrobci a konstruktérovi Jaroslavu Simandlovi získat důvěru v nový stroj a také peníze. Když se vše podařilo, stal se Hugo Rosák továrním jezdcem na prototypu ESO, později Jawa. Jaroslav Simandl postavil s pomocí svých dělníků  svoji provozovnu pro padesát zaměstnanců a také plochodrážní stadion v Divišově.  Právě na tomto ovále zorganizoval Jiří Šmída se synem v roce 1987 první Memoriál Hugo Rosáka za účasti československých a německých plošinářů - veteránů. Závod tehdy vyhrál Němec Hans Wolfgang. Ve volné jízdě sidecarů s volantem se představily tři německé posádky. Všichni závodníci byli tehdy zdarma ubytováni v hotelu Parkhotel v Českém Šternberku díky panu Zelingerovi, velkému fandovi ploché dráhy. Hugo Rosák získal na ploché dráze pět přileb. Zlatou v roce 1947 v Pardubicích a čtyři stříbrné ve slovenské Žarnovici v letech 1953 až 1956. Aktivním závodníkem na ploché dráze pak byl Hugo Rosák až do roku 1963, jeho jméno bylo známé v celém plošinářském světě. Zemřel 5. srpna 1982 v Praze. JIŘÍ ŠMÍDA

Mohlo by vás zajímat:

O fotbale s Milanem Cimflem

O fotbale s Milanem Cimflem

Návrat dětí ke sportu bude až to poslední…

Rozhovor s jubilantem

Rozhovor s jubilantem

„Demokracie do sportu nepatří ani v dnešní době,“ říká Zdeněk Uher

Vzdělání pro lidi od tří do 99 let

Vzdělání pro lidi od tří do 99 let

Unikátní pardubický projekt propojuje veřejný sektor se soukromým

Pardubice spustily novou aplikaci

Pardubice spustily novou aplikaci

Radnice vyhlásila soutěž pro ty, kteří se ji rozhodnou stáhnout

Navštívit všechny státy světa

Navštívit všechny státy světa

S pardubickým cestovatelem, který jako první Čech zdolal sám Hedvábnou stezku