PARDUBICE – Nejen pardubičtí plochodrážní jezdci typu Václava Milíka, Hynka Štichauera, bratrů Drymlových či jejich otce Aleše, Mariana Jirouta, Milana Špinky, Evžena Erbana a mnoha dalších propagovali město a svůj sport po celé Evropě. Jedním z těch vůbec prvních byl také Hugo Rosák. Nejlepší československý poválečný plošinář se narodil 16. října 1916 v Konárovicích u Kolína. Později se s rodiči přestěhoval do Rábů u Pardubic. Jeho otec byl cestářem. Zde v Rábech se seznámil s mladým kamarádem Karlem Rykrem. Oba dva se zajímali o motocykly, a tak ve volném čase navštěvovali dílnu Františka Hladěny, který měl zastoupení našich i anglických motocyklů v Pernerově ulici v Pardubicích a byl spoluzakladatelem závodu na ploché dráze na dostihovém závodišti. František Hladěna si mladé zájemce o motocykly velice oblíbil, zvláště Rosáka, kterému občas půjčil motocykl zn. Premier. Rosákův první motocykl byl závodní Lewis. Koupil ho v dobrém stavu od Josefa Rathouského z Pardubic. Rosák pak začal závodit v Lounech, ve Slaném, na Kladně a při vloženém závodu juniorů v Pardubicích při Memoriálu J.K.Lobkowicze. V roce 1933 kupuje Hladěna dva stejné speciály DKW s kompresorem. Jeden pro sebe a druhý půjčuje Rosákovi. Při 4. Zlaté přilbě se setkali společně v kategorii do 175 ccm. Rosák poráží svého učitele Františka Hladěnu, který se v roce 1935 stává generálním ředitelem automobilky Škoda pro Východočeský kraj. V tom roce vysílá Hladěna Rosáka i Rykra na zkušenou do Prahy do výrobny motocyklů zn. Ogar ve Strašnicích. V roce 1937 vyhrává Hugo Rosák 6. ročník Memoriálu J.K.Lobkowicze v Pardubicích a získává Zlatý štít města Pardubic. V roce 1938 přechází Rosák i Rykr do pražské Jawy, Rykr jezdí rychlostní závody a soutěže na motocyklech Jawa, Rosák se věnuje jen ploché dráze. V roce 1938 při 9. Zlaté přilbě obsazuje Rosák ve finále 5. místo na Jawě 250. Závod vyhrál František Juhan na Jawě 600 ccm. V roce 1939, těsně po 15. březnu, po okupaci Československa, se podaří Hladěnovi a Rosákovi převézt z továrny v Mladé Boleslavi do Pardubic 10 automobilů Škoda Rapid 1500 ccm, které ještě nebyly zařazeny do německého wehrmachtu. Hladěna je okamžitě prodal pardubickým zákazníkům a jejich evidence byla provedena až po válce v roce 1945. Hugo Rosák pak vítězí v Pardubicích o rok později na 1. Hladěnově memoriálu (František Hladěna zahynul při heydrichiádě v roce 1942). Druhé vítězství opětuje Rosák v roce 1948. Hugo Rosák se vyučil v 17 letech automechanikem, v 26 letech získává titul inženýra a vstupuje jako voják s hodností kapitána do Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze. V jednatřiceti letech a se zlomeným kotníkem vyhrává v roce 1947 jubilejní 10. Zlatou přilbu na anglickém motocyklu JAP. Druhý dojel Rakušan Karl Killmayer na čsl.Waltru 350 a třetí Miloslav Špinka na vypůjčené těžké a rychlé Jawě 600 ccm. Všichni tři závodníci dojeli do cíle současně. Pořadí v závodu určila časomíra. Mezi prvním a třetím závodníkem byl rozdíl několika setin vteřiny. Večer při slavnostním ceremoniálu byly předány peněžité odměny těmto závodníkům: Rosákovi 50 000 Kč, Killmayerovi 20 000 Kč a Špinkovi 10 000 Kč. Je zajímavé, že Hugo Rosák, kterého inspirovala Anglie, nikdy v této zemi nestartoval. Závodil a vyhrával v Polsku, Maďarsku, Německu, Rakousku, Norsku a Švédsku. Jezdil všechny druhy plochodrážních závodů, na trávě, písku, škváře i ledu. Spolu s Lucákem, |Havelkou, Juhanem, Kysilkou a Špinkou starším tvořili nejsilnější šestku našeho plochodrážního sportu padesátých let. Vystřídal několik značek od Premieru a Lewisu, DKW 175 s kompresorem, potom přesedlal na Ogar, zkoušel to i s Jawou, tak s JAPem a nakonec skončil u ESA. Pomáhal jeho výrobci a konstruktérovi Jaroslavu Simandlovi získat důvěru v nový stroj a také peníze. Když se vše podařilo, stal se Hugo Rosák továrním jezdcem na prototypu ESO, později Jawa. Jaroslav Simandl postavil s pomocí svých dělníků svoji provozovnu pro padesát zaměstnanců a také plochodrážní stadion v Divišově. Právě na tomto ovále zorganizoval Jiří Šmída se synem v roce 1987 první Memoriál Hugo Rosáka za účasti československých a německých plošinářů - veteránů. Závod tehdy vyhrál Němec Hans Wolfgang. Ve volné jízdě sidecarů s volantem se představily tři německé posádky. Všichni závodníci byli tehdy zdarma ubytováni v hotelu Parkhotel v Českém Šternberku díky panu Zelingerovi, velkému fandovi ploché dráhy. Hugo Rosák získal na ploché dráze pět přileb. Zlatou v roce 1947 v Pardubicích a čtyři stříbrné ve slovenské Žarnovici v letech 1953 až 1956. Aktivním závodníkem na ploché dráze pak byl Hugo Rosák až do roku 1963, jeho jméno bylo známé v celém plošinářském světě. Zemřel 5. srpna 1982 v Praze. JIŘÍ ŠMÍDA
Mohlo by vás zajímat:
„Demokracie do sportu nepatří ani v dnešní době,“ říká Zdeněk Uher
Unikátní pardubický projekt propojuje veřejný sektor se soukromým
Hovoříme s vedoucím cestmistrovství Chrudim Jiřím Mašíkem
Radnice vyhlásila soutěž pro ty, kteří se ji rozhodnou stáhnout
S pardubickým cestovatelem, který jako první Čech zdolal sám Hedvábnou stezku